Прогрес не стоїть на місці, все змінюється, зовнішній вигляд автомобілів, електронна складова, вдосконалюється безпека і, звичайно ж, змінюються силові агрегати. Деякі закордонні автовиробники стали випускати більш досконалі двигуни, з которими четверте покоління ГБО просто було несумісне, отже, виникла необхідність доопрацювання “4-ки” або створення чогось кардинально нового, так з’явилося п’яте покоління газобалонного обладнання.
Конструкція та принцип роботи ГБО 5 покоління
БО 5 покоління являє собою одну з найбільш прогресивних систем автомобільного газового обладнання, діяльність якої заснована на принципі LPI (впорскування газу в рідкій фазі). Особливістю механізму є подача пропан-бутанової суміші в зрідженому стані безпосередньо на форсунки, які, в свою чергу, розпилюють газ у впускний колектор (необхідність використання газового редуктора і відповідних фільтрів пропадає).
Завдяки чому при малих температурах газ випаровується і разом з цим охолоджує повітря. Холодне повітря по структурі більш щільний, а значить потрапляє в циліндри в більшій кількості і забезпечує більш високу потужність двигуна. Також, через те, що в рідкому стані пропан-бутан має більш стабільну щільність, ніж в газоподібному, 5 покоління ГБО легко налаштовується і не вимагає подальших втручань в систему.
Принцип дії полягає в наступному:
- за допомогою насоса високого тиску зріджений пропан-бутанова суміш подається в блок клапанів;
- в блоці клапанів регулюється тиск, і газ розподіляється по каналах, що йде на форсунки;
- електронний блок управління ГБО отримує від штатного пристрою сигнал і передає повідомлення на форсунки;
- завдяки сигналу відбувається регулювання часу відкриття форсунки для безпосередньої подачі пропан-бутану в колектор.
Така схема роботи газобалонного обладнання дозволяє не тільки заводити автомобіль на холодному двигуні, але і здатна забезпечувати точне дозування і, як наслідок, більш економну витрату газового палива.
Переваги та недоліки ГБО 5 покоління
Принципові зміни і переваги газобалонного обладнання п’ятого покоління
- Безперебійна зв’язок ГБО і бензинового блоку управління за допомогою швидкісної магістралі CAN.
- Газові форсунки отримали ультракоротку час відкриття — 2 мілісекунди, за рахунок чого стала можлива установка ГБО 5 покоління на сучасні автомобілі.
- У разі розбіжності газової та бензинової паливних карт, газовий блок управління може автоматично скорегувати правильний впорскування газу, без зсуву бензинової карти.
- З’явилася можливість зчитування налаштувань OBD бензинового контролера, а також управління газовими форсунками таким чином, щоб газові форсунки почали працювати в режимі роботи бензинових.
- У ГБО 5-го покоління використовується принципово новий газовий редуктор, який базується на безмембранной технології. Така зміна дозволило реалізувати постійний тиск редуктора, що для обладнання уприскування надзвичайно важливо. За рахунок використання газового редуктора безмембранного типу, майже вдвічі збільшується термін служби обладнання. Збільшується потужність двигуна приблизно на 10%, тобто використовуючи менше газу, ви будете рухатися значно швидше.
- Вихлоп автомобіля, на якому встановлено ГБО 5 покоління, містить значно менше отруйних речовин.
Недоліки
- Головний недолік ГБО 5-го покоління — паливний насос, однак це не означає, що насос неякісний або в його розробці були допущені помилки. Причина швидкого виходу з ладу криється в неякісному газі, а точніше в домішках, які в ньому присутні. Ціна насоса для ГБО 5 становить приблизно 70% від загальної вартості всієї системи.
- Висока ціна ГБО 5 покоління, вона втричі вище вартості газобалонного обладнання четвертого покоління. А якщо у вас ще й 6 – або 8-циліндровий двигун, то вартість і зовсім буде надзвичайною, і сенсу встановлення такої “чудо-системи” просто не буде. У кращому випадку вона окупиться вам через кілька десятиліть…
- Непопулярність ГБО 5 покоління — це ще одна проблема. Якщо порівнювати з попередніми поколіннями, наприклад, ГБО 4, яке дуже популярне у нас, 5-е покоління не має такої популярності, а це значить, що і фахівців здатних виконати установку або налаштування цього обладнання теж не так багато.
- Несумісність з метаном. Цей “мінус”, мабуть, також можна віднести до головних недоліків ГБО 5. Можливо для когось це буде новиною, але газобалонне обладнання п’ятого покоління дійсно працює виключно на рідкому паливі, а якщо точніше — на пропан-бутані. Можливо з часом популярність ГБО 5 все ж зросте, проте на сьогодні, коли вартість установки і всіх комплектуючих просто “космічна”, а діставати комплектуючі доводиться за кордоном — цього навряд чи варто очікувати.