Уявіть ситуацію: ви з сім’єю їдете у відпустку в своїй машині. На дорозі постійні затори, і асфальт буквально плавиться від пекучого сонця. Раптом стрілка температури двигуна потрапляє в червону зону, і з-під капота починає валити густий пар!
Якщо ваш автомобіль не на 100% працездатний, велика ймовірність, що в таких умовах у вас виникли серйозні проблеми. Швидше за все, двигун перегрівся від високих навантажень і відбулася розгерметизація системи охолодження. Простіше кажучи, двигун «закипів».
Що ж робити, щоб запобігти подібним ситуаціям? Як діяти, якщо вони все ж таки трапляються? Чому закипає автомобіль? І як зрозуміти, що машина закипіла або вже близька до цього?
Що може призвести до перегріву двигуна
Якщо ви збираєтеся перекласти всю «провину» на свій автомобіль, то, швидше за все, виявитеся повністю неправі. Практика показує, що закипілий двигун – це на 99% провина водія автомобіля, який недбало ставився до обслуговування транспортного засобу.
Безумовно, у старих невдалих конструкціях машин такі аварійні ситуації траплялися нерідко, але ми ж говоримо про сучасний повністю справний автомобіль, чи не так? Надійний і своєчасно обслужений автомобіль навіть у найбюджетнішому ціновому сегменті повинен легко пережити навіть такі складні умови.
Отже, що ж може призвести до перегріву і «закипання» двигуна?
Основні причини кипіння автомобільного двигуна:
- тривала робота силового агрегату під максимальним навантаженням;
- несправності системи охолодження двигуна;
- загальна зношеність силового агрегату;
- порушення герметичності прокладки ГБЦ;
- нестача або низька якість моторної олії;
- витік антифризу;
- висока температура зовні тощо.
Однак коли двигун починає перегріватися, ніколи винити себе за те, що ви забули його обслужити. У такому випадку потрібно реагувати швидко. Якщо вчасно не взяти ситуацію під контроль, двигун може пошкодити прокладку ГБЦ, сама головка блоку циліндрів може тріснути, а в гіршому випадку силовий агрегат може просто заклинити.
Усі ці поломки не тільки знерухомлять ваш автомобіль, але й завдадуть серйозної шкоди сімейному бюджету.
Що робити, якщо двигун перегрівся
То що ж робити і як діяти, якщо машина перегрілася або починає небезпечно перегріватися? Перш за все, постарайтеся зупинити підвищення температури, щоб охолоджувальна рідина не закипіла і різко не підвищився тиск у системі.
Ось кілька способів зробити це в дорожніх умовах:
- Вимкніть кондиціонер.
Хоча кондиціонер і охолоджує салон, його робота дає додаткове навантаження на двигун, що саме по собі призводить до його нагрівання сильніше, ніж при вимкненій системі. Крім того, підігріваний конденсатор кондиціонера може додатково нагрівати охолоджувальну рідину.
- Увімкнути опалення та подачу повітря.
Навіщо? Для того, щоб перенаправити надлишкове тепло з моторного відсіку в салон. Ця процедура може перешкоджати підвищенню температури охолоджувальної рідини. Звичайно, у спекотну погоду далі їхати не вийде, але цілком можливо, що вдасться дістатися до безпечного місця.
Якщо з-під капота вже йде пара, єдине, що можна зробити самому в такій ситуації, це якомога швидше заглушити двигун. Важливий момент: якщо температура спочатку швидко зростає, а потім падає до мінімального рівня, це може означати, що вся рідина витекла із системи, що в будь-який момент може призвести до заклинювання двигуна.
- Зупиніться та відкрийте капот.
Це допоможе двигуну швидше охолонути, але будьте обережні: якщо з-під капота вже йде гаряча пара, ймовірно, в системі є негерметичність, тому відкриття капота може призвести до серйозних наслідків – опіків, наприклад. У такому випадку якомога швидше заглушіть двигун і зачекайте кілька хвилин, перш ніж відкривати капот.
- Перевірте місця протікань і рівень рідини.
Заодно перевірте, звідки сталося витікання – чи не вийшов з ладу один з гумових шлангів, радіатор або кришка. Як тільки двигун охолоне і рідина випарується, визначити це буде складно. Завдяки цьому ви також оціните, чи вдасться тимчасово загерметизувати систему або безпечніше буде перевезти автомобіль до майстерні на евакуаторі.
Також перевірте, чи не пов’язана несправність з непрацюючим вентилятором радіатора. Після того, як двигун повністю охолоне (це може зайняти до години), перевірте рівень охолоджувальної рідини в розширювальному бачку та рівень моторного масла, яке також відповідає за відведення надлишків тепла від двигуна.
При необхідності долийте охолоджувальну рідину та масло. В обох випадках це можна зробити після охолодження двигуна, оскільки температурний удар може вивести двигун з ладу.
Найкраще доливати в систему охолодження дистильовану воду, якщо антифризу потрібної марки у вас немає під рукою – різні охолоджувальні рідини краще не змішувати. В екстреній ситуації можна долити і звичайну водопровідну воду, але в такому випадку краще якнайшвидше замінити всю рідину в системі.