Досвідчені водії знають, що навіть найнадійніший і найсучасніший автомобільний кондиціонер, залишений без роботи протягом півроку, може просто не ввімкнутися без втручання сервісу. Ця кліматична система завжди відрізнялася надзвичайною чутливістю до будь-яких зовнішніх факторів, включаючи бездіяльність протягом певного часового періоду.
У чому ж справа? Чому таке відбувається і як запобігти подібним неприємностям? Дійсно, мало приємного в тому, щоб при спробі ввімкнення автокондиціонера в перші спекотні дні виявити його несправність. Але ж все працювало ще в минулому сезоні?
Чому кондиціонер погано переносить бездіяльність
Будова автомобільного кондиціонера досить складна, причому несправності в роботі кожного окремого елемента можуть призвести до поломок і втрати працездатності кліматичного обладнання. Ми всі знаємо, що якісний сервіс – гарантія безпроблемної роботи кондиціонера, але чому нібито ще нещодавно справно працюючий кондиціонер після зими раптом перестає працювати?
Автомобільний кондиціонер не дуже добре переносить бездіяльність, а в машинах, де він не працює за замовчуванням весь або майже весь час (це стосується більшості автомобілів віком кілька років і старше), після зими – якщо ми його не ввімкнули хоча б раз на два тижні – може і не запуститися.
Справа в тому, що герметичність системи забезпечується циркуляційним середовищем, змішаним з відповідною кількістю масла. Коли холодоагент тривалий час не циркулює в системі, він може «розшаруватися». У таких ситуаціях з’являються протікання, і холодоагент просто «тікає» з системи, а ваш кондиціонер перестає працювати. У багатьох автомобілях саме через нестачу холодоагенту не вмикається кондиціонер, що має захистити компресор від заклинювання. Однак існують також рішення, які не мають такого типу захисту, і витоки, які можуть виникнути з різних причин, у більшості випадків призводять до виходу компресора з ладу.
Компресор: функції і причини поломок
Якщо кондиціонер не вмикається і не працює належним чином, незважаючи на перевірену герметичність системи і достатню кількість холодоагенту, слід перевірити роботу компресора і муфти кондиціонера.
Компресор нагнітає зовнішнє повітря в холодний теплообмінник (випарник), де він охолоджується. Волога, що міститься в повітрі, конденсується на теплообміннику і стікає по трубі під автомобілем у вигляді води.
Поломки компресора або муфт – зовсім не рідкість. Причини можуть бути різними, починаючи від загальної зношеності підшипників, наявності люфтів і закінчуючи банальним заклинюванням. Проблеми з компресором можуть виникнути і в електричній системі, тому необхідно перевірити і кабелі на предмет обриву.
Несправності компресора кондиціонера автомобіля: ознаки
Компресор є одним з основних елементів автокондиціонера, тому важливо розрізняти ознаки, за якими можна зрозуміти, що сталася поломка. До них можна віднести, наприклад:
- поява сторонніх шумів при роботі кондиціонера;
- наявність масляних потьоків;
- відсутність холодного повітря з дефлекторів у салоні.
Що може зламатися в кондиціонері крім компресора? Часто ж буває і так, що кондиціонер після зими зберігає працездатність, навіть якщо ми його не вмикали 6 місяців. Проте, коли стає тепло, і ми вмикаємо кондиціонер, з дефлекторів йде тепле повітря.
Часті несправності кондиціонера можуть бути пов’язані з виходом з ладу управління системою опалення (тобто електроніки, наприклад датчиків температури) або, наприклад, електромагнітних клапанів, що відповідають за відкриття і блокування подачі гарячої рідини в обігрівач.
Однак найчастіше кондиціонер, який не запускається, просто порожній або відбувається настільки велика втрата холодоагенту, що система не вмикається. Як це дізнатися? Спосіб один: перевірка тиску охолоджуючого холодоагенту в системі.
Як виконується перевірка
Найчастіше це робиться за допомогою автоматичних станцій обслуговування систем кондиціонування, які виконують стандартну операцію з відкачування рідини з системи і вимірювання її кількості, після чого створюють в системі вакуум, щоб перевірити, чи є вона герметичною.
Як примітка: в даний час навіть відносно невелика втрата холодоагенту (понад 40 грамів), яку в багатьох випадках можна вважати природною, змушує майстерню ремонтувати систему кондиціонування.
Є і другий, в деяких ситуаціях кращий, але більш трудомісткий і більш дорогий спосіб перевірки герметичності системи кондиціонування: ви не створюєте в ній вакуум, а просто заповнюєте її нейтральним газом (наприклад, азотом), підключаєте манометри і чекаєте: впаде тиск чи ні?
Корисні поради для здоров’я кондиціонера
Незалежно від того, чи маємо ми справу з механічною або електронною несправністю кондиціонера чи з простою втратою холодоагенту, викликаною тривалою відсутністю обслуговування або невикористанням кондиціонера, користувач автомобіля найчастіше не може з цим впоратися самостійно.
Тому візьміть за правило не рідше одного разу на рік виконувати технічне обслуговування автомобіля з перевіркою рівня холодоагенту в системі охолодження. Двічі на рік виконуйте очищення і дезінфекцію системи для видалення грибка і плісняви, що є причиною появи затхлого запаху в салоні. Також регулярно запускайте кондиціонер на короткий час навіть у холодну пору року.